Kinderen en het Basispakket

 


Het Basispakket Praktijk | Kinderen | Leerlijnenlabs | Mocca | Convenant | Raamleerplannen


 

telier Braakmans Van Beuningen en De Zeeheld werkten binnen het project 'Tuin van Textiel

Atelier Braakmans Van Beuningen en De Zeeheld werkten binnen het project ‘Tuin van Textiel’ samen in een textiel CmK LeerlijnenLab. Het project startte met het inzamelen van kleding en. textiel. Met stroken oude spijkerbroek, handdoek, dekbedovertrek en gordijn weefde groep 1/2 in kippengaas, groep 6 weefde lentelandschappen op een weefraam en groep 7 en 8 maakte lentewolken. Groep 1/2 maakte van een gevulde sok en garens van wol en chenilledraad, bijen, vlinders en kriebelbeestjes. Groep 3,4 en 4/5 weefde op bloemen en dieren en heeft koorden gebreid op een breivork. Groep 5 heeft koorden gebreid op een punnikklos, breivork en haaknaalden. Het project sloot af met de presentatie van het gezamenlijke werk de ‘Tuin van Textiel’. Groep 7 zong tijdens de presentatie een lied over ‘flowers’. Twee leerlingen van groep 8 droegen een gedicht voor over de lente.

Leerlingen van basisschool de Punt en de Pro Rege  (6-9 jaar) geven hun eigen, ideale wereld vorm. Dit doen ze vanuit zelf gecreëerde bewegingen en teksten, als mondige personen die zelf inhoud leren maken in een serie danslessen. In een periode van in totaal vier maanden wordt werken ze naar een eindvoorstelling toe.
Het danseducatieproject Gulliver: een kinderrevolutie is een samenwerking tussen Susanne Marx en ICK, samen met de opleiding Docent Dans van de Academie Theater en Dans (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) Mocca, Cinedans, Theater de Meervaart en het Bijlmer Parktheater.


Jenaplanschool De Zevensprong en Stichting Taalvorming werkten samen in een CmK LeerlijnenLab aan het ontwikkelen van het Taaleiland. Het Taaleiland is een plek waar kinderen zelfstandig, individueel of in tweetallen werken aan diverse taalopdrachten in aansluiting op de taalrondes in de klas. Er zijn leesopdrachten, schrijfopdrachten, herschrijfopdrachten, woordenschatopdrachten en taaldrukopdrachten.

Acht kinderen uit groep 5/6 en twee uit 3/4 kregen hun Drukmeesterdiploma A na het volgen van een cursus op het Taaleiland. Ze leerden drukken in een oplage: letterstempelen, vormstempelen, één-kleur-sjabloneren en rapen-en-nieten. Later dit schooljaar volgen extra cursussen om nog meer kinderen op te leiden én komt er een gevorderdencursus voor het diploma B: meer-kleuren-sjabloneren en rubberdruk. In de loop van het schooljaar ontwikkelt de school nog meer opdrachten.

De 14e Montessorischool de Jordaan werkte in een LeerlijnenLab samen met SEP waarbij ze ruimte voor het ambacht wilden en leerlingen met hun handen en met bepaalde materialen en technieken wilden laten werken. Ook was er de wens leerlingen en leerkrachten kennis te laten maken met de autonome kunstenaar en de culturele omgeving van de school een vaste plek te geven.

De leerlingen bezochten eerst ArtZuid. Onder begeleiding van vier vakdocenten van SEP maakten de kinderen daarna hun eigen beelden en installaties. Alle kunstwerken zijn tentoongesteld tijdens de, door de school georganiseerde, ArtJordaan expositie.


LeerlijnenLab Merkelbach
LeerlijnenLab Merkelbach
LeerlijnenLab op de Merkelbachschool. Groep 7 en 8 onderzocht de breking van het licht in een workshop met meester Gerard. Groep 1 & 2 bouwden een schaduwstad met kunstenaar Siree vd Velde. In de projectweken onderzoekend leren combineren ze kunst, wetenschap en techniek.

LeerlijnenLab Meester de JonghschoolLeerlijnenLab Meester de Jonghschool

De leerlingen van de Meester de Jonghschool werken in een Leerlijnenlab drie maanden lang samen met kunstenaar Petra Verboeket. Van leerling tot boetseerder naar schilder, kunstenaar & meester aan het werk met boetseergereedschap met een mooi resultaat.

Docenten van Orion College Zuid leren filmen met de iPad tijdens een workshop van Alex Ivanov, als onderdeel van het Leerlijnenlab Nieuwe Media.

LeerlijenLab Bovenland Mocca LeerlijenLab Bovenland Mocca
Basisschool Het Bovenland werkte met groep 4, 5 en 6 aan het fotoproject ‘Oog in oog met ik’. Samen met fotografe Patricia Wolf warmden ze op voor een aankomend LeerlijnenLab. De kinderen maakten zelfportretten, keken naar foto’s, bediscussieerden deze en vertelden iets over zichzelf aan de hand van fotografie.

LeerlijnenLab MoccaLeerlijnenLab

De Witte Olifant stapte in een LeerlijnenLab beeldende vorming samen met kunstenaar Daan Blits. De Witte Olifant werkt met de digitale methode Laat maar zien en kreeg binnen het Lab coaching om te leren hoe ze Laat maar zien optimaal kunnen inzetten. Alle 14 groepen kregen twee beeldende lessen binnen diverse thema’s.

De St. Antoniusschool werkte samen met Cinekid in een LeerlijnenLab Nieuwe Media/Film in combinatie met Erfgoed. Iedere groep verdiepte zich gedurende het project in een gebouw of een belangrijke gebeurtenis  in hun buurt. Ze maakten een stadswandeling, brachten ze een bezoek aan ‘hun’ locatie, maakten foto’s en verzamelden materialen. Ook gingen ze in de klas op onderzoek naar verhalen en/of thema’s die in de film aan bod moesten komen. Samen met de Cinekid workshopleider werkten ze het idee uit, maakten een storyboard en filmden ze de stop motion filmpjes. In de eindpresentatie toonden de klassen hun films aan de rest van de school.